WILLA ANIELA

ul. Kielecka 19
31-523 Kraków
tel. (+48 12) 410 77 00
fax (+48 12) 410 77 01
office@mikulski.krakow.pl

 Polski English
Deutsch Español

 

Newsletter 40/2015

Komentarze

 

 

 

Prawo ochrony konsumenta w Austrii*

 

 

W Austrii nie istnieje jednolite prawodawstwo dotyczące ochrony konsumentów. Najważniejszym źródłem austriackiego prawa ochrony konsumentów jest ustawa federalna o ochronie konsumenta (Konsumentenschutzgesetz).

Powyższy akt prawny zawiera regulacje chroniące konsumentów niezależnie od konkretnego sektora działalności gospodarczej. Z drugiej strony, przepisy prawa ochrony konsumentów można znaleźć w ustawach dotyczących szczególnych zakresów działalności, takich jak np. austriacka ustawa federalna o usługach finansowych (Zahlungdienstegesetz), która zawiera obowiązki informacyjne przedsiębiorców, wiążące ich w stosunkach z konsumentami.

 

Główne problemy, którymi zajmuje się austriackie prawo ochrony konsumenta to ogólnie prawo umów, obowiązki odszkodowawcze, umowy deweloperskie i prawo najmu, usługi finansowe, nieuczciwa konkurencja, telekomunikacja, dostawy mediów, regulacje dotyczące prezentowania cen i bezpieczeństwa produktów.

 

Prawo ochrony konsumenta musi być brane pod uwagę w szczególności podczas sporządzania ogólnych warunków umów.

Nałożone obowiązki są bardzo surowe, jeżeli umowy nie są zawierane w tradycyjny sposób, tj. w siedzibie przedsiębiorcy.

W następstwie implementacji najnowszej dyrektywy o prawach konsumenta (2011/83/EU) do austriackiego prawa zostały wprowadzone nowe regulacje, które przewidują dalsze obowiązki dla przedsiębiorców zawierających z konsumentami umowy na odległość i poza siedzibą przedsiębiorstwa.

 

Nowa ustawa federalna o umowach zawieranych na odległość i poza siedzibą przedsiębiorstwa (Fern- und Auswärsgechäfte-Gesetz) przyniosła dla przedsiębiorców istotne zmiany, które powodują konieczność dopasowania istniejących ogólnych warunków umów tak, aby były zgodne z nowym systemem ochrony konsumenta w Austrii. Jedną z najważniejszych zmian jest wydłużenie terminu do odstąpienia od umowy z siedmiu do czternastu dni. Zmiana jest zabezpieczona specyficzną sankcją: jeżeli przedsiębiorca przed zawarciem umowy na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa nie przedstawi konsumentowi odpowiednich informacji, termin do odstąpienia od umowy jest przedłużony do czasu, aż odpowiednie informacje zostaną przedstawione (maksymalnie przez okres jednego roku).

 

Przedsiębiorstwa, które dystrybuują swoje towary lub usługi przez katalogi lub sklepy internetowe muszą spełniać dalsze obowiązki informacyjne dopasowane do konkretnego kanału dystrubucji. Między innymi konsekwencjami dla przedsiębiorców, powyższe obowiązki wymuszają zmianę formy stron internetowych, które służą do zawierania umów on line.

 

Waga "szytej na miarę" porady prawnej, przy zaangażowaniu w działalność gospodarczą z uczestnictwem konsumentów z Austrii jest ogromna, gdyż zasób precedensów sądowych w sprawach dotyczących prawa ochrony konsumenta jest szeroki, a tym samym stworzenie projektu zgodnych z prawem ogólnych warunków umownych staje się wyzwaniem.

Należy brać pod uwagę specyficzny profil danego przedsiębiorcy i swoiste cechy branży, w której działa.

Powyższe uwagi mają jeszcze większe znaczenie ze względu na fakt, że austriackie Stowarzysznie Informacji Konsumenckiej (Verein für Konsumenteninformation) uważnie monitoruje stan przestrzegania austriackich przepisów i może wnosić powództwo przeciwko firmom, które nie stosują się do zasad. W szczególności, Stowarzyszenie może prowadzić postępowania przeciwko przedsiębiorcom, którzy stosują niezgodne z ustawą ogólne warunki umów.

 

W postępowaniach przeciwko przedsiębiorcom punktem wyjścia do interpretacji danej klauzuli umownej w ogólnych warunkach umownych jest znaczenie klauzuli najkorzystniejszej dla konsumenta, co oznacza, że próg tolerancji dla naruszania praw konsumentów jest bardzo niski. Co więcej, klauzule niedozwolone są uważane za nieważne w całości, nawet jeśli zawierałyby elementy, które oceniane osobno byłyby dozwolone.

 

Odpowiednio dopasowana porada prawna może stanowić przeciwwagę dla tych wyraźnych trudności stwarzanych przedsiębiorcom. Poza kontrolą ogólnych warunków umów przez Stowarzyszenie Informacji Konsumenckiej, również inni przedsiębiorcy mogą wnosić powództwa przeciwko niedozwolonym klauzulom, opierając swoje roszczenie na postanowieniach austriackiej ustawy federalnej przeciwko nieuczciwej konkurencji (Bundesgesetz gegen den unlauteren Wettbewerb).

 

 

 

Dr. Peter Klein**

 

 

 

* Artykuł w wersji angielskiej opublikowany został w Newsletterze East Legal Team 1/2015, dostępnym pod adresem - http://eastlegalteam.com/consumer-protection-in-austria/

**  Dr. Peter Klein jest adwokatem w Kancelarii Petsch Frosch Klein Arturo Rechtsanwälte w Wiedniu, działającej przede wszystkim w Austrii, we Włoszech i w Polsce.

 

 

 

 

Newsletter jest dostarczany bezpłatnie przede wszystkim Klientom kancelarii Mikulski & Wspólnicy. Treść biuletynu opracowana jest przez prawników kancelarii i nie jest formą doradztwa prawnego.